TOP SECRET
W 2008 roku marka odzieżowa TOP SECRET postanowiła zaistnieć w kanale e-commerce. Oznaczało to dla REDAN podstawowe wyzwania
– czy kanał e-commerce powinien być obsługiwany z zapasu towarów wspólnego dla sieci sklepów stacjonarnych czy też z osobnego magazynu ?
– na którym etapie procesu kontrolować jakościowo produkty pochodzące ze zwrotów z sieci stacjonarnej ?
Na pierwsze pytanie odpowiedź przyszłą dość szybko. Ubrania Top Secret są dostarczane do magazynu w uprzednio spakowanych zestawach rozmiarowych (kilka SKU w jednym zestawie), które w postaci niezmienionej są wysyłane do sklepów. Wysyłanie do klientów B2C pojedynczych SKU wymagało wyodrębnienia osobnego magazynu. W celu efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni magazynowane podjęto decyzję o zbudowaniu antresoli. W rezultacie REDAN uzyskał miejsce na składowanie 250 000 sztuk na 25 000 adresów w regałach półkowych.
Rozwiązanie drugiego problemu też zostało stosunkowo szybko zweryfikowane przez konsumentów, którzy oczekiwali otrzymania przesyłki zgodnej z zamówieniem i w deklarowanym terminie. Zatem realizacja zamówień musiała być prowadzona z zapasu już sprawdzonego jakościowo aby uniknąć anulowania sztuk z tytułu drugiej jakości i opóźnień z przyczyny dodatkowego czasu na kontrolę produktów.
Kolejne zmiany mające istotny wpływ na wydajność procesu to;
– wydzielenie stref na różne asortymenty pod względem rotacji (T-shirty, sukienki) oraz gabarytów (buty, płaszcze, okrycia)
– przejście na składowanie mono-SKU dla większości towarów w celu przyśpieszenia procesu kompletacji
– rozszerzenie adresów lokacyjnych poprzez wprowadzenie kartonów z szufladką (możliwość składowania dwóch SKU) na jednej półce
– wyodrębnienie odrębnego procesu kompletacji zamówień jednosztukowych w celu eliminacji zbędnego sortowania
– zastosowanie regałów przepływowych w procesie sortowania zebranych w trakcie kompletacji zbiorczej zamówień wielosztukowych
– zmiany na stanowisku wysyłkowym, które doprowadziły do zamykania zamówienia, wydruku WZ i paragonu jednym klawiszem
– wprowadzenie formularza zwrotu z zastosowaniem EAN kodu, który zawiera niezbędne dane do wystawienia faktury korygującej